Når du bruker nettbank via mobiltelefon vil de samme rådene gjelde som ved bruk av ordinær nettbank. Bruk fornuften når du bruker internett fra telefonen, ikke følg mystiske lenker, og unngå å åpne filer fra kilder du ikke stoler på.
Som å bruke nettbank
Tjenestene varierer fra bank til bank, men mange gir deg muligheten til å utføre banktjenester på samme måte som i nettbanken.
Med mobilbank kan du betale regninger, få oversikt over saldo, overføre mellom egne konti eller kontrollere kontoutskriften.
BankID
Hvis du bruker BankID fra mobiltelefonen din, er BankID-informasjonen lagret på SIM-kortet ditt. Du bruker da mobiltelefonnummeret ditt, fødselsdato og en selvvalgt tallkode for å autentisere deg mot banken.
Oppbevar aldri tallkoden sammen med telefonen, heller ikke som for eksempel “PIN” på adresselisten: det er en svært dårlig idé.
SMiShing
SMiShing er en variant av phishing som er rettet mot mobiltelefonbrukere. Via en tekstmelding blir du lurt til å oppgi personlig informasjon enten via en svar-SMS eller ved å besøke en nettside.
Her gjelder det samme som for e-post: Banker og norske finansinstitusjoner vil aldri be deg om å oppgi personlig informasjon, passord, eller kontoinformasjon over SMS.
Les mer om SMiShing her.