Elektroniske betalingsløsninger


Lær om ulike betalingsløsninger når du handler på nettet.

Nettbutikkene tilbyr ulike elektroniske betalingsløsninger for handel over Internett i samarbeid med en bank eller en annen leverandør av slike tjenester. Det fins ulike løsninger med ulik funksjonalitet og tryggingsnivå.

Netthandel er i dag like trygt som å handle i den fysiske verden, så lenge du følger alle råd for trygg bruk av Internett.

Elektroniske betalingsløsninger tar over

Elektroniske betalingsløsninger fra banker og kortselskap har langt på vei tatt over for det som tidligere var standard betalingsmåte innen netthandel, nemlig postoppkrav, faktura og forskuddsbetaling.

Bankene og kortselskapene har i fellesskap hatt fokus på utvikling av løsninger som gjør markedet tryggere og sikrere, og som gir nettbutikken og kunden en enkel og trygg netthandel.

Trygghet og økonomisk utbytte

For nettbutikken betyr dette økt omsetning, reduserte kostnader og trygghet for oppgjøret. For forbrukerne betyr det at den oppgitte betalingsinformasjonen ikke blir misbrukt av andre. Bruker av internasjonale betalingskort øker den allmenne sikkerheten til forbrukerne på nettet.

Statistisk sett er det ikke mer svindel på nettet enn i resten av samfunnet når det gjelder bruk av betalingskort. Likevel har de ulike betalingsmidlene sine fordeler og ulemper.

Betaling med kort

Hovedregelen ved betaling med internasjonale kort er: Blir man svindlet, dekker bank og kortselskap taper til kunden. Dette er regulert i finansavtaleloven. Det kreves likevel at du tar var på kortet ditt som et verdipapir. Koden er personlig og skal derfor være fraskilt fra kortet. Bankene vil gjøre det de kan for rask tilbakeføring av penger til kunden sin konto dersom pengene er trukket urettmessig. Sjekk derfor alltid tilsendt kredittkortfaktura eller kontoutskrift.

Det finnes hovedsakelig to typer kort:

  • Debetkort – Dette er et betalingskort som ikke gir kreditt, men der summen som skal belastes trekkes fra kontoen. Butikken bør ikke trekke penger fra kontoen før varene er sendt, men som regel innen 21 dager etter kjøpet. Gjør de det, har du betalt på forskudd.Butikkene kan reservere beløp på kortet. Dette gjør de for å sikre at du har penger til å betale det du har bestilt. Dette reduserer disponibelt beløp på kontoen, men pengene trekkes ikke fra kontoen før senere tid – som regel ved utsending av varene eller forbruk av en tjeneste.
  • Kredittkort – dette er et kort som gir kreditt. Det vil si at du har fått betalingsutsetting. Med enkelte kredittkort må hele beløpet betales etter en gitt periode.Andre kredittkort kan betales med mindre avdrag på, og i vente med resten mot å betale rente. Husk å sjekk hva renta er, og at du har mottatt det som står på regningen før du betaler. Dessuten må du passe på kredittgrensa, dersom den overstiges får du ikke gjennomført handelen.

Butikken kan også reservere beløp på kredittkort. Dette har betydning for disponibel kredittgrense. Om du betaler med kredittkort kan du selv holde igjen betaling for varer du ikke har mottatt. Kontroller derfor alltid kredittkort-fakturaen som du får tilsendt.

De mest vanlige betalings- og kredittkort som benyttes i Norge er:

  • Visa
  • MasterCard
  • Eurocard
  • Diners Club
  • Postoppkrav

Ved postoppkrav blir varene sendt med posten og du kan hente det på postkontoret, post i butikk eller få varen levert hjem på døra. Varen blir betalt ved levering – det vil si på postkontoret, post i butikk eller hjemme.

Faktura

Ordinær faktura vil si at fakturaen blir sendt separat eller sammen med varen. Denne skal betales etter varen et mottatt. Når faktura blir sendt separat, er det ofte fordi leveringsadresse og fakturaadresse er ulike.

Om du selv ikke er mottaker er varen, bare fakturaen, kan det være lurt å sjekke om varen har kommet fram før du betaler. Ordinær faktura kan også medføre en forskuddsbetaling, og at selger eller leverandør krever at faktura må betales før varen sendes.

E-faktura er en løsning der faktura blir sendt til nettbanken, i motsetning til vanlig brevpost.

Betaling på dør

Varen blir levert på døra til avtalt tidspunkt, ofte innenfor et bestemt tidsintervall. Betaling kan skje kontant, med kort eller som postoppkrav. Varene kan også være betalt på annen måte, om mottakeren er en annen enn betaleren.

Forbruksfinansiering/avbetalingskort

Det finnes ulike løsninger for forbruksfinansiering. Når en betaler med et avbetalingskort, tar man samtidig opp et lån på hele kjøpesummen. Dette lånet betales senere i flere innbetalinger.

Forskuddsbetaling

Enkelte nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling for å gjøre det mulig for kunder som ikke er kredittverdige å handle i butikken. De ønsker ikke å sende faktura med varene fordi en del kunder ikke gjør opp for seg. Forskuddsbetaling kan skje gjennom nettbank eller ved at faktura blir sendt ut og betalt før varen er sendt.

Forskuddsbetaling, uansett metode, vil at si at man betaler for noe som man enda ikke har fått. Det kan by på problemer dersom varen er utsolgt, eller blir skadet, går tapt under forsendelse. Spesielt problematisk kan det bli dersom butikken du forskuddsbetaler til går konkurs. Du må vurdere risikoene før du handler med forskuddsbetaling.

Kontantkort og ladekort

For mobiltelefoner fins det kontantkort og ladekort. Du betaler for ønsket verdi og får en kvittering med ladekode som et nummer. Dette brukes blant annet for å fylle opp kontoen. NB! Kvitteringen er et verdipapir og kan ikke erstattes dersom den går tapt.

Informasjon fra Nettvett.no er hentet fra flere kilder. Nettvett.no vurderer informasjon før publisering, men Nettvett.no kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.