Forebygge identitetstyveri


Det er viktig å gjøre det du kan for at dine personopplysninger ikke kommer på avveier.
På den måten reduserer du sannsynligheten for ID-tyveri.

På Internett

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente over Internett, på telefon eller e-post uten at det er du selv som har initiert det.
  • Klikk aldri på linker i e-post for å legge inn personinformasjon på siden du kommer til. Skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
  • Legg aldri igjen personinformasjon hos bedrifter du ikke vet nok om.
  • Sikre dine kontoer for epost og nettsamfunn med totrinns-pålogging der det er mulig, eventuelt med sikkerhetsspørsmål og alternativ epostadresse.
  • Sjekk om forbindelsen er kryptert når du skal legge inn persondata, som f eks kredittkortnummer, navn og e-post adresse.
  • Unngå bruk av debetkort. Kredittkort tilbyr vanligvis et visst nivå av beskyttelse mot identitetstyveri og kan begrense summen du vil bli ansvarlig for å betale i forbindelse med et misbruk. Debetkort tilbyr ikke denne beskyttelsen, og fungerer slik at beløpet trekkes umiddelbart fra din konto. Dette gjør at gjerningspersonen kan tømme bankkontoen din helt før du oppdager noe mistenkelig.
  • Ikke la deg lure av svindlere som prøver å få tak i informasjon. Sjekk svindelgalleriet til Forbrukerombudet.

Sikre datamaskinen

  • Les om hvordan du sikrer datamaskinen din her.

Sikre mobiltelefon

  • Les om hvordan du sikrer mobiltelefonen din her.

Fysiske tiltak

  • Lås postkassen din for å hindre tyveri av personopplysninger som kommer i posten.
  • Riv i stykker eller brenn dokumenter som inneholder personopplysninger. Vurder å kjøpe en makulator.
  • Begrens antall kort og personopplysninger i lommebok og vesker.
  • Ingen andre enn deg skal nå kunne endre din postadresse via Internett. Les mer hos Posten om dette. Du kan selv sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret via norge.no, oppdater kontaktinformasjon.

Faresignaler for ID-tyveri

Vær våken for signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden.

  • Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt
  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det
  • Du mottar varsel om adresseendring
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
  • Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner

Kredittsperre

  • Sperring av kredittvurdering er beskrevet under «Jeg har blitt utsatt for ID-tyveri». Dette kan også brukes som et forebyggende tiltak, men det krever at du opphever sperren når det er nødvendig, for eksempel hvis du skal opprette et mobilabonnement.

Spørsmål og svar om ID-tyveri

Kilder: Datatilsynet, Norsk Senter for InformasjonssikringØkokrim, Posten, FNO, Identity Theft Resource Center

Se forøvrig guide fra Politiet.

Guide fra Politiet.

Informasjon fra Nettvett.no er hentet fra flere kilder. Nettvett.no vurderer informasjon før publisering, men Nettvett.no kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.

Var dette nyttig for deg?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *