Jeg er blitt utsatt for ID-tyveri


Hvis først ulykken er ute og du har blitt utsatt for ID-tyveri, er rask handling det viktigste for å forsøke å begrense skadene.

Det første du skal gjøre er å få så god oversikt som mulig over hva som har skjedd.
Hva er forsvunnet/misbrukt av informasjon og identitetsdokumenter?

Hvilke handlinger gjorde at du ble oppmerksom på problemet? Skriv ned alt, så detaljert som mulig.

 

1). Når du har gjort dette, går du til politiet og anmelder forholdet slik at du har dokumentasjon på at du selv har meldt fra at noe kriminelt har skjedd.

Deretter går du gjennom listen under:

 

2). Ta kontakt med Banken. Steng umiddelbart bank-konti som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner. Dersom du har mottatt informasjon om opprettelsen av en ny konto eller transaksjoner du ikke kjenner igjen må du snarest meld fra til Banken eller kortutsteder.  Be om skriftlig bekreftelse på at stengning er foretatt. Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskap.

 

3). Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. Bisnode har nå en elektronisk løsning, det samme har Experian (krever innlogging). Creditsafe og EVRY AS er andre virksomheter som kan gjøre kredittvurderinger.

De fleste som yter kreditt vil verifisere din kredittverdighet hos disse selskapene. Sperring hos disse virksomhetene vil kunne verne deg mot ytterligere skade.

Det er viktig å se på et eventuelt gjenpartsbrev hvem som ber om kredittvurdering. Inkassobyråer vil få innsyn selv om du har satt på frivillig sperring av kreditt, da vil du også få gjenpartsbrev i posten.

Se skjema og adresser lenger ned for hjelp

 

4). Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt og vurder å sperre deg mot uønsket adresseendring hos Posten.

Dersom du har mistanke om urettmessig endring av adresse, ta umiddelbar kontakt med Posten. Du kan sperre deg for uønsket adresseendring hos Posten. Sperringen må argumenteres overfor Posten (f.eks. tyveri av post) og innebærer at ekstra kontrolltiltak iverksettes. Når du har etablert ”sikkerhetssperre”, kan du ikke benytte Postens nettjeneste, men må melde omadressering ved å gå på et postkontor og legitimere deg og fylle ut en blankett for ønsket tjeneste (varig-, midlertidig ettersending eller oppbevaring av post).

Du kan selvsagt gjøre om på dette senere hvis du ønsker å kunne gjennomføre adresseendring på nett igjen

 

5).Søk hjelp hos ditt forsikringsselskap. Kontakt ditt forsikringsselskap for å finne ut om du har en id-tyveriforsikring.  Mange har i dag en id-tyveriforsikring uten at man vet om det. Dette kan være innbakt i din innboforsikring. En slik forsikring vil kunne hjelpe deg i prosessen med opprydding etter at et id-tyveri er oppdaget, samtidig vil du ha tilgang til utvidet juridisk bistand ut over andre forsikringer dersom det skulle oppstå et behov for dette.

 

Når det gjelder ID-tyveri på internett

Reager umiddelbart dersom du mottar informasjon om at det er opprettet en ny konto i ditt navn eller at dispensasjons- eller brukerrettigheter for kontoer er endret, eller dersom kontoen er overtatt fullstendig av andre.

Om du opplever at noen har handlet varer i en nettbutikk i ditt navn så ta kontakt med nettbutikken og informer dem snarest. I tillegg er det viktig at punkt 1-5 er vurdert og at det som er nødvendige tiltak har blitt gjennomført

Mange svindlere benytter ulike nettsamfunn for å samle sammen mer informasjon om deg for å bygge en mest mulig troverdig profil eller bruke informasjonen i svindelforsøk mot deg. Hos Slettmeg.no og Nettvett.no som drives av Norsk senter for informasjonssikring, kan du lese mer om dette, samt få råd og veiledning for veien videre. Om du opplever at noen har tatt kontroll over din e-postkonto eller konto i sosialemedier kan du henvende deg til Slettmeg.no for hjelp. Slettmeg.no har også på sine veiledninger kontaktinformasjon til de store nettsamfunnene.

I dag er omfanget av kontoer vi har hos fysiske virksomheter og virksomheter på nett enormt stort. Det vil være en nærmest uoverkommelig jobb å kunne ta forbindelse med alle disse for å finne ut omfanget av ID-tyveriet. I tillegg kan du i praksis bli registrert som kunde veldig mange steder. Om du har iverksatt tiltak knyttet til trinn 1-5 vil du videre selv kunne holde kontroll over eksempelvis din e-post konto, og i tillegg kan du gjøre noen søk på deg selv i de ulike katalogtjenestene (1881 o.l.) samt hos google og i andre søkemotorer for å finne eventuelle nye telefonnumre, adresseendringer, eller om noe nytt og uventet skulle dukke opp om deg på internett.

Kontaktinformasjon kredittvurderingsselskapene

De krever kopi av gyldig legitimasjon, om du ønsker å sperre deg for kredittvurdering.

Bisnode Norge AS (tidligere AAA Soliditet AS)
Bisnode/min side
Telefon: 22 45 93 40
Fax: 22 45 93 03
Pb. 1419 Vika, 0115 Oslo
ksp.no@bisnode.no
www.bisnode.com

Experian AS
Karenlyst Allé 6
0278 Oslo
Telefon privatkunde: 815 55 420
Telefon bedriftskunde: 815 55 454
Fax privatkunde: 85 02 02 18
Fax bedriftskunde: 22 46 53 90
database@no.experian.com
http://www.experian.no
Kontaktsskjema

Creditsafe
Creditsafe Norge, Box 320
412 50 Gøteborg, Sverige
Sperretjeneste
Telefon: 800 24 722
E-post: info@creditsafe.no

Kredittsperre må også registreres hos EVRY AS som forestår kredittvurderinger for mange banker og forsikringsselskaper. EVRY har etablert en selvbetjent løsning for dette på sitt Infotorg. Bruk denne lenken for å komme til tjenesten https://kredittsperre.infotorg.no/.

 

Adresser og kontaktinformasjon

Nedenstående adresseoversikt benyttes for å melde fra om tapte/stjålne ID-dokumenter. Det finnes dessverre ingen hjelpelinje for ID-tyveriofre.

For konkrete spørsmål du ikke finner svar på her, vennligst kontakt oss på post@nettvett.no.

Førerkort

Statens vegvesen
Telefon: 02030
Hovedkontor: 22 07 35 00
Fax: 22 07 35 88
Kontaktskjema
http://www.vegvesen.no

Pass

Personlig frammøte hos politiet.
I utlandet må det gis melding til nærmeste utenriksstasjon hvor du også må søke om nytt pass.*
https://www.politi.no

Mastercard

Ved konkrete spørsmål angående Mastercard® -kortet og nettbanken din, og for opplysninger om kortspesifikke fordeler og vilkår, vennligst kontakt kortutstederen din direkte.

Telefon til Mastercard:+46 8-409 03 400

http://www.mastercard.com

VISA

Ved konkrete spørsmål angående ditt Visakort må du kontakte finansinstitusjonen som har utstedt ditt kort. Disse styrer produktene og fastsetter priser og tjenester

“Spørsmål og svar” sider som gir svar på de mest relevante og vanlige spørsmålene omkring Visas tjenester og produkter.

http://visa.no

 

NETS

Nets Nets er spesialist på å drive og styrke utviklingen av digitale betalinger. De knytter banker, bedrifter og forbrukere sammen. Nets kan hjelpe med å sperring av kort og BankID,

Har du behov for å sperre betalingskortet ditt, ring Bankenes Meldingstjeneste: 
800 30 250 (hele døgnet)

Nets kundeservice

Posten

Telefon: 04004
Kontaktskjema
Chat
http://www.posten.no
* NB! Når du ikke kan legitimere deg med gyldig norsk pass (evt. et pass som utløp for mindre enn 3 mnd. siden) må du være forberedt på at passmyndigheten krever at du har med deg en myndig norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet.

 

Informasjon fra Nettvett.no er hentet fra flere kilder. Nettvett.no vurderer informasjon før publisering, men Nettvett.no kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.