Jeg har blitt utsatt for ID-tyveri


Hvis først ulykken er ute og du har blitt utsatt for ID-tyveri, er rask handling det viktigste for å forsøke å begrense skadene.

Det første du skal gjøre er å få så god oversikt som mulig over hva som har skjedd.
Hva er forsvunnet/misbrukt av informasjon og identitetsdokumenter?

Hvilke handlinger gjorde at du ble oppmerksom på problemet? Skriv ned alt, så detaljert som mulig.
Når du har gjort dette, går du til politiet og anmelder forholdet slik at du har dokumentasjon på at du selv har meldt fra at noe kriminelt har skjedd.

Deretter går du gjennom listen under:

  • Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktiva for å sjekke omfanget av ID-tyveriet.
  • Ta kontakt med internettbutikker og sjekk om du har blitt registrert som kunde.
      • Sjekk spesielt de som selger forbrukerelektronikk.
  • Søk etter deg selv i de ulike katalogtjenestene (1881 o.l.) for å finne eventuelle nye telefonnumre eller adresseendringer.
  • Søk etter deg selv på Google og andre søkemotorer.
  • Reagér umiddelbart dersom du mottar informasjon om en ny konto eller liknende.
  • Søk hjelp hos ditt forsikringsselskap. For å se om og hvor du kan få hjelp prøv å  søke etter «ID Tyveri» hos ditt forsikringsselskap eller kontakt selskapet direkte. Noen selskap tilbyr en egen ID-tyveriforsikring. Andre har dette inkludert i bolig- eller annen forsikring.
  • Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. Bisnode/Soliditet har nå en elektronisk løsning, det samme har Experian (krever innlogging).
      • De fleste som yter kreditt vil verifisere din kredittverdighet hos disse selskapene. En fax/telefon/epost til disse vil kunne verne deg mot ytterligere skade.
      • Det er viktig å se på et eventuelt gjenpartsbrev hvem som ber om kredittvurdering. Inkassobyråer vil få innsyn selv om du har satt på frivillig sperring av kreditt, da vil du også få gjenpartsbrev i posten.
      • Se skjema og adresser lenger ned.
  • Steng umiddelbart bank-konti som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner.
      • Be om skriftlig bekreftelse på at stengning er foretatt.
  • Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskap.
  • Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt.Dersom du har mistanke om urettmessig endring av adresse, ta umiddelbar kontakt med Posten.
  • Du kan sperre deg for uønsket adresseendring hos Posten. Sperringen må argumenteres overfor Posten (f.eks. tyveri av post) og innebærer at ekstra kontrolltiltak iverksettes. Når du har har etablert ”sikkerhetssperre”, kan du ikke benytte Postens nettjeneste, men må melde omadressering ved å gå på et postkontor og legitimere deg og fylle ut en blankett for ønsket tjeneste (varig-, midlertidig ettersending eller oppbevaring av post).
      • Du kan selvsagt gjøre om på dette senere hvis du ønsker å kunne gjennomføre adresseendring på nett igjen.
  • Mange svindlere benytter ulike nettsamfunn for å samle sammen mer informasjon om deg for å bygge en mest mulig troverdig profil. Hos slettmeg.no som Norsk senter for informasjonssikring driver, kan du lese mer om dette. De har også en stor adresseliste med kontaktinformasjon til de ulike nettsamfunnene.

Kontaktinformasjon kredittvurderingsselskapene

De krever kopi av gyldig legitimasjon, om du ønsker å sperre deg for kredittvurdering.
Bisnode Norge AS (tidligere AAA Soliditet AS)
Telefon: 22 45 93 40
Fax: 22 45 93 03
Pb. 1419 Vika, 0115 Oslo
ksp.no@bisnode.no
www.bisnode.com

Experian AS
Karenlyst Allé 6
0278 Oslo
Telefon privatkunde: 815 55 420
Telefon bedriftskunde: 815 55 454
Fax privatkunde: 85 02 02 18
Fax bedriftskunde: 22 46 53 90
database@no.experian.com
http://www.experian.no
Kontaktsskjema

Kredittsperre må også registreres hos EVRY AS som forestår kredittvurderinger for mange banker og forsikringsselskaper.
Send epost med kopi av legitimasjon til onlineservice@evry.com. Telefon: 23 14 45 40

 

Adresser og kontaktinformasjon

Nedenstående adresseoversikt benyttes for å melde fra om tapte/stjålne ID-dokumenter. Det finnes dessverre ingen hjelpelinje for ID-tyveriofre.

For konkrete spørsmål du ikke finner svar på her, vennligst kontakt oss på post@nettvett.no.

Førerkort

Statens vegvesen
Telefon: 02030
Hovedkontor: 22 07 35 00
Fax: 22 07 35 88
Kontaktskjema
http://www.vegvesen.no

Pass

Personlig frammøte hos politiet.
I utlandet må det gis melding til nærmeste utenriksstasjon hvor du også må søke om nytt pass.*
https://www.politi.no

Mastercard

Ved konkrete spørsmål angående Mastercard® -kortet og nettbanken din, og for opplysninger om kortspesifikke fordeler og vilkår, vennligst kontakt kortutstederen din direkte.

Telefon til Mastercard:+46 8-409 03 400

http://www.mastercard.com

VISA

Ved konkrete spørsmål angående ditt Visakort må du kontakte finansinstitusjonen som har utstedt ditt kort. Disse styrer produktene og fastsetter priser og tjenester

«Spørsmål og svar» sider som gir svar på de mest relevante og vanlige spørsmålene omkring Visas tjenester og produkter.

http://visa.no

 

NETS

Nets Nets er spesialist på å drive og styrke utviklingen av digitale betalinger. De knytter banker, bedrifter og forbrukere sammen. Nets kan hjelpe med å sperring av kort og BankID,

Har du behov for å sperre betalingskortet ditt, ring Bankenes Meldingstjeneste: 
800 30 250 (hele døgnet)

Nets kundeservice

Posten

Telefon: 04004
Kontaktskjema
Chat
http://www.posten.no
* NB! Når du ikke kan legitimere deg med gyldig norsk pass (evt. et pass som utløp for mindre enn 3 mnd. siden) må du være forberedt på at passmyndigheten krever at du har med deg en myndig norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet.

Se forøvrig guide fra Politiet.

Guide fra Politiet.

Informasjon fra Nettvett.no er hentet fra flere kilder. Nettvett.no vurderer informasjon før publisering, men Nettvett.no kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.