Har du kjøpt katten, men mangler sekken? Slik klager du på kjøp fra europeiske nettbutikker. Mange kjøper varer eller tjenester fra nettbutikker eller bedrifter i utlandet. Men hvordan klager man dersom noe går galt? Her får du en innføringer i hvordan du bør gå fram.
Kontakt Forbrukerrådet
Det første du bør gjøre om du har noe å sette fingeren på etter kjøp fra utlandet på Internett, er å kontakte Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet er med i et europeisk samarbeid som heter The European Consumer centres network (ECC-Net). Dette nettverket skal gi europeiske forbukere tilgang til informasjon og tvisteløsning utenom domstolene på tvers av landegrensene i Europa.
Se mer på Forbuker Europa – Forbrukerrådet sin nettside rettet mot Europa.
Alle land som er med i ordningen har opprettet et nasjonalt kontaktpunkt som har oversikt over klageinstanser som finnes i hjemlandet. Mange av kontaktpunktene kan også gi råd og assistere i saker over landegrensene i Europa.
Hvert land som er med har flere ulike klagenemnder som behandler tvister mellom forbrukere og næringsdrivende. Målet er å gjøre det enklere for deg å forfølge rettighetene dine også i Europa. De vil også ta imot klager fra utenlandske statsborgere som vil klage på en vare eller tjeneste som er kjøpt i Norge. Disse klagene vil EEC Norge sende til det klageorganet i Norge som kan behandle saken.
Her finner du en oversikt over EEC-kontor i Europa.
På Forbrukertilsynet sine nettsider finner du en god del informasjon omhandlende blant annet opplysningskrav, nettsvindel, useriøse nettbutikker og falske merkevarer.