Undervisningsopplegg datainnbrudd og hacking


Målgruppe:  

Fag/ kompetansemål:  

Hensikt:  

Tid: 30-45 min.  

Opplegg:

  • Be elevene reflektere på egenhånd. Hva er hacking? Har de opplevd å bli hacket?  
  • Datainnbrudd har samme motivasjon som andre typer innbrudd. Noen stjeler verdier i form av informasjon en selv har nytte av. Hensikten kan også være å endre eller ødelegge informasjon.  
  • Se filmen «Hacket av en 13-åring?»
  • La elevene sitte i grupper og diskutere  
    • Hva kan hackes?  
    • Er det noen ting det er verre at hackes enn andre?  
    • Hvilke konsekvenser kan det få om ulike tjenester eller funksjoner hackes?  
    • Hvilke tiltak kan man gjøre for å beskytte seg og sine opplysninger?  
    • Hva bør man gjøre dersom man opplever å bli hacket?  
    • Hvorfor tror dere noen blir hackere? Hvem er de?

Ressurser:  

Nettkurs: