Under følger en rekke punkter som politiet ønsker belyst ved en anmeldelse av CEO-svindel. Mulighetene for å oppklare forholdet økes ved at punktene under belyses tilstrekkelig. Det er dog viktigere at en mangelfull anmeldelse blir levert, enn at ingen anmeldelse blir levert.
Anmeldelsen leveres i utgangspunkt til lokalt politidistrikt der hvor virksomheten hører hjemme.
1. Hvem er fornærmet
a. Navn på bedriften
b. Hvem eier tjenesten som er utsatt for svindel/svindelforsøk
2. Gjerningsbeskrivelsen
a. Beskriv hva man har vært utsatt for og hvordan det har skjedd. Ved kommunikasjon per e-post:
- Hvilken e-post adresse ble det sendt fra?
- Hvilken e-post adresse ble det sendt til?
- Komplett kopi av samtlige eposter som er sendt til fornærmede i .EML eller .MSG format som inneholder e-post headers. *
- Avsenders IP-adresse. *
- Weblogger. *
- Hvordan ble det oppdaget, detektert, håndtert, og av hvem? Ved kommunikasjon per telefon:
- Hvem ble det ringt til? (navn og telefonnummer)
- Hvem ringte det fra? (telefonnummer evt ukjent nummer)
- Når ble det ringt? (dato/tidspunkt for alle samtaler)
- Hvilket språk ble brukt?
- Hvem utgav vedkommende som ringte seg for å være?
- Hvordan ble det oppdaget, detektert, håndtert, og av hvem? b. Hvis det ble overført penger, eller man kk opplyst hvor penger skulle overføres, ta med følgende punkter:
- Hvilket selskap ble det overført/bedt om penger til?
- Hvilken bank/bankkonto ble det overført/bedt om penger til?
- I hvilket land er banken, og i hvilket land ligger selskapet?
- Annen informasjon om kontodetaljer.
3. Informasjon om vitner og kontaktpunkt for politiet
a. Oppgi navn, fødselsdato og eventuelt adresse på eventuelle vitner og sakkyndige som evt. kan stille som vitner i en straffesak
b. Kontaktperson for politiet – en som har kjennskap til saken
4. Eventuelt erstatningskrav
Et eventuelt erstatningskrav kan fremmes i anmeldelsen, og kravet må dokumenteres. Hvis det ikke er mulig å fremskaffe et økonomisk krav ved anmeldelsestidspunktet, kan man komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.
5. Begjæring om straff
Det skal fremkomme i anmeldelsen om man krever gjerningspersonen(e) tiltalt og straffet for anmeldte forhold.
6. Påtalebegjæring
Anmeldelsen skal underskrives av den/de som styret i selskapet har gitt fullmakt til å fremsette påtalebegjæring. Dette følger gjerne med prokura. Dersom fullmakt ikke er gitt vil det være styret som er påtaleberettiget. Kopi av fullmakt skal vedlegges anmeldelsen.
* Kontakt med IT-ansvarlig i bedrift er normalt nødvendig for å få til dette. IT ansvarlig kan være i annet selskap (IT leverandør).