Mobiltelefon til barn


- Mamma, jeg vil ha mobil.
Kravet melder seg før eller siden. Slik bør du gå fram.

Når bør barnet få mobil? Hvordan unngå at barnet får upassende innhold levert på telefonen? Er det mulig å stenge for innholdstjenester for mitt barns mobil? Er stråling fra mobiltelefonen skadelig for mitt barn?

Disse og flere andre spørsmål er det mange foreldre som stiller seg når ønsket og behovet for at barnet skal få sin første mobiltelefon melder seg.

Mobiltelefon som verktøy for trygghet

En mobiltelefon kan gi både barn og foreldre en trygghet i at en kan nå hverandre raskt dersom behov for hjelp eller beskjeder skal gis.

Under vil Nettvett.no forsøke å gi en kort innføring i hvilke muligheter du har for å sikre trygg bruk av mobiltelefon for ditt barn.

Er barnet klar for mobiltelefon?

Telenor og Barnevakten.no anbefaler som hovedregel at barnet skal være 10 år før det får sin første mobil. Det kan være mange årsaker til å fravike en slik hovedregel, men det er alltid foreldrene som skal avgjøre om barnet er klar for å få sin første mobiltelefon.

Det som i alle tilfeller er viktig, er å gjøre en grundig vurdering av behov og bruk av barnets mobiltelefon.

  • Hvordan skal mobiltelefonen brukes?
  • Hvem kan det ringes til?
  • Hvem skal betale telefonregningen?
  • Hva kan lastes ned på telefonen?
  • Hva gjør man dersom man opplever ubehagelige ting?

Snakk med barnet om disse tingene og bli enige. Det viktigste er at alle er trygge på at dette er noe man har behov for, og som gir trygghet og sikkerhet for foreldre og barn.

Registrer barna med riktig alder

Mange kjøper et mobilabonnement til barna i de voksnes navn. Da vil ikke barnets alder framgå av abonnementet og barnet kan motta uønsket innhold som for eksempel reklame.

Å kjøpe et abonnement i barnets navn der de voksne står som juridiske eiere av abonnementet er mer å foretrekke. Da vil mobiloperatørene kunne registrere barnets alder og abonnementet vil bli stengt for reklame.

Samtidig får man større mulighet for å kontrollere hvilke innholdstjenester abonnementet skal være åpent for. Telefonnummeret til barnets mobiltelefon vil heller ikke bli oppført i telefonkataloger eller nettkataloger.

Abonnement

Det finnes mange abonnementer å velge mellom. Mange bruker kontantkort til barnas telefoner. Dette er en abonnementsform hvor tellerskritene kjøpes på forhånd. Det gjør at en har en viss kontroll over forbruket.

Men et kontantkort-abonnement er mulig å overtrekke. Dersom en har meldt seg på en innholdstjeneste som er et abonnement, vil dette abonnementet løpe inntil det blir sagt opp uavhengig av om det er penger på kontantkort-kontoen.
Kontakt teleoperatøren og finn ut hvilket abonnement som passer best for ditt barn.

Trygg bruk

Barna trenger å bli fortalt hvordan de skal bruke telefonen på en god måte. Det er det foreldrene som er de beste til å gjøre.

Gå gjennom nettvettreglene for mobil med barnet, og snakk sammen om hva de betyr.

Barn og mobilstråling

Forskningsresultater gir ingen indikasjoner på at det medfører en helserisiko for barn å bruke mobiltelefon.

Likevel anbefaler Nettvett.no å ta visse forhåndsregler ved bruk av mobiltelefon.

  • Bruk håndfri-sett med ledning når du snakker i telefonen
  • Ikke ha lange samtaler
  • Bruk SMS eller MMS hvis du kan

Mobiloperatørenes egne nettsider om barn og mobil:

Telenor
Telia (Netcom)
Chess

Les mer på Statens stråleverns nettsted om mobil og trådløst

Informasjon fra Nettvett.no er hentet fra flere kilder. Nettvett.no vurderer informasjon før publisering, men Nettvett.no kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.

Var dette nyttig for deg?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *