Verifiseringsmerket som vises som en liten blå hake ved navnet på en profil eller en side på sosiale medier, er det første du bør se etter dersom du tviler på at en nyhet er ekte eller falsk, eller om du mistenker at du har en svindel foran deg.
Dette merket kan se slik ut eller , og du finner dem på Facebook, Instagram, Twitter, Twitch, YouTube, Finn.no etc. Merket er et verktøy som hjelper deg med å finne de ekte sidene og profilene til offentlige personer, organisasjoner og bedrifter på sosiale medier. Hvis en side eller profil har verifiseringsmerket, har de som står bak bekreftet at identiteten den representerer er ekte. Men dette merket er ikke et symbol på å vise viktighet, autoritet eller fagkompetanse, kun om det er en ekte profil eller side.
For eksempel er vår side på Facebook verifisert. Det ser du ved det blå merket ved siden av sidenavnet. Dette er en garanti fra Facebook at vi er den vi utgir oss for, og det vi sier står vi for. Finner du derfor en side som ligner på vår Nettvett-side på Facebook som ikke har dette merket, er den falsk, og har kun til hensikt å utnytte vårt merkenavn til for eksempel svindel eller spre falsk informasjon.
Hva som skal til for å bli verifisert varierer. På sosiale medier som Facebook, Instagram og for eksempel Twitter er det bedrifter og kjente personer som kan bli verifisert. De må dokumentere at de er den de er med firmaattest, offentlige papirer eller lignedne. På markedsplasser, som for eksempel Finn.no kan alle bli verifisert. Der holder det med en BankID-verifisering.
Men husk at selv om en side eller profil er verifisert, er ikke det garantert at det ikke er svindel. Det er også en mulighet for at den verifiserte kontoen har blitt kapret av svindlere. Ser du merket og du fortsatt er i tvil, se etter andre tegn du kan lese om i veiledningen Falske nyheter.
Eksempler på verifiseringsmerker
Twitch
YouTube
Finn.no